“I post a picture of myself cause I’m lonely. Everyone knows what I look like, not even one of them knows me.” Andrew Taggart van de Chainsmokers vat in deze zin uit het nummer everybody hates me goed samen waar de internetcultuur van deze tijd zich op baseert. Ons brein wil gezien en gewaardeerd worden. Misschien nog wel belangrijker: het wil niks missen (FOMO: fear of missing out). Met als gevolg steeds meer schermtijd per dag. En daarom is het tijd voor verandering. Nederland gaat vandaag offline, doe jij mee?

We willen wel, maar kunnen niet meer zonder
Een appje dat binnenkomt, het automatisch openen van Instagram en het blijven scrollen op TikTok. Apps zijn zo ontworpen om te zorgen dat je blijft kijken, klikken en delen. Niet alleen entertainment gerelateerde apps werken zo. Ook je mail. In het weekend wil je het liefst ook dat ronde bolletje in de rechterbovenhoek wegwerken. Al deze prikkels zorgen ervoor dat we veel meer tijd doorbrengen achter een scherm dan we oorspronkelijk zouden willen. De prikkels van sociale media zorgen voor endorfine en dopamine. Stofjes waardoor je je goed gaat voelen. Maar er zit een keerzijde aan: het werkt verslavend. We willen het gevoel van geluk en beloning blijven ervaren. Het lukt niet meer om deze prikkels te negeren. En zo ontstaat er een sterke drang om te blijven kijken naar het scherm. Dit kan effect hebben op je werk en het bouwen van real life relaties. Sterker nog, het kan je stressniveau laten stijgen.

Leg daarom vandaag je telefoon aan de kant en zet je computerapps uit. Vergeet die interne mail en loop eens naar je collega’s toe.

Maar met één dag volledig detoxen van internet, kom je natuurlijk niet van je verslaving af. Daarom hier wat tips om FOMO (onder werktijd) om te zetten naar JOMO (Joy Of Missing Out) .

  1. Houd werk en privé gescheiden
    Hoe simpel dit ook klinkt, zo simpel is het in realiteit vaak niet. Zet je meldingen uit en behandel geen of nauwelijks privézaken tijdens werk. Op de verjaardag van je beste vriend ga je immers ook geen zakelijke mailtjes beantwoorden, toch?
  2. Verbind niet je telefoon en laptop met elkaar
    Tegenwoordig zijn er allemaal makkelijke apps waarmee je je smartphone en laptop eenvoudig met elkaar kan laten communiceren. Handig voor als je documenten gaat overzetten. Maar minder prettig als alle berichten van de buurtapp of de schoonfamilie ook binnenkomen op je laptop.
  3. Zet je meldingen uit
    Makkelijk en effectief. Doordat je niet geprikkeld wordt door likes, nieuwe video’s of je tante die je een bericht op Facebook stuurt, kan je je beter focussen. De afleiding van het oplichtende scherm is er niet meer. De neiging om telkens een blik te werpen op je telefoon neemt dan af. Niet genoeg? Leg je smartphone uit het zicht.
  4. Plannen
    Check op een vast tijdstip je privéberichten. Dit kan tijdens je pauze of plan een paar minuten per dag in om apps te openen. Zorg er wel voor dat je je aan die planning houdt. Vijf minuten berichten lezen staat niet gelijk aan het bekijken van een YouTube video van twaalf minuten.
  5. Vaste momenten om je mail te checken.
    Hetzelfde geldt voor je mail. Check jij vaak je nieuwe e-mails? Doe dat dan vanaf nu op een vast moment per dag. Dit zorgt ervoor dat je meer focus hebt op de taken waar je mee bezig bent. Zet ook je ‘nieuw bericht’ meldingen uit, dit voorkomt onnodige afleiding.
  6. Websites blokkeren
    Is het niet je telefoon die je afleidt, maar ga je onbewust al snel naar Facebook als je je laptop aanzet? Blokkeer de website of zet er een tijdslot op. Zo zal je niet automatisch naar je favoriete pagina’s surfen.

Ook een dagje offline? Doe dan mee met Nationale Offline Dag op 10 mei. Het is een mooie eerste stap om van je internetverslaving af te komen. Gebruik daarnaast de bovenstaande tips om niet meer zo afhankelijk te zijn van (sociale) media.